INDIKA – eller hvordan man skriver en historie om mentalt helbred
INDIKA (fremadrettet skrevet Indika) er et at de spil som meget hurtigt kan labels som en type af spil vi ikke ser ofte. Hvilket ikke er en forkert måde at anskue det på. Et spil som ikke lægger skjul på eller prøve at være diskret med dens emne og hvordan den gerne vil håndtere det på. Et spil hvis det var en bog ville lede en masse undervisere til at kræve at unge skulle læse den. Og ikke fordi selve historien er noget nyt eller er specielt stærkt, men for den måde som historien bliver leveret på.
En nonnes eksodus
Indika’s historie er som sagt ikke noget nyt. En meditation
på hvordan mental helbred påvirker vores hverdag, hvordan vi ser verden og
hvordan vi vælge at interagere med den. Men før jeg begynder at gå i dybere
detaljer om historien i Indika (prøver ikke at spoile eller fortælle for meget, da historien skal oplevelses så clean som muligt), så lad os lige gå over hvad spillet egentligt
er.
Indika er et tredjepersons narrativt drevet puzzle game hvor du spiller en nonne med navnet Indika som lever et beskyttet og lukket liv i et kloster, og når jeg siger puzzles mener jeg meget lite puzzles. Det er en glorificeret walking simulator hvor du går rundt og snakker med diverse mennesker, løser et puzzle i nu og næ og ellers har nogle filosofiske debatter med dig selv og...en anden. Grafikken er virkelig et highlight i Indika, med yderst detaljerede ansigts animationer og et smukt men dystert miljø sat til baggrunden af et parallelt 19 århundrede Rusland. Puzzle i spillet er til tider irriterende og der er desværre nok puzzles i spillet at jeg flere gange blev taget ud af selve stemningen Indika er god til at lave. De forskellige puzzles giver absolut intet til oplevelsen, med nogle enkelte der viser (specifikt noget med en cykel) hvad Indika kan udover at være en nonne. Det er weird og akavet implementeret og jeg ville ønske at spillet droppede dens forsøg på hvad der bare ender med at føles som fyld for fylds skyld.
Hvis du var en af de mange som
spillede demoen til Indika på Steam, som er en yderst god demo, vil du nok være
lidt i samme båd som mig. Den efterlod en med mange tanker om hvordan de religiøse,
okkulte og hallucinatoriske elementer ville blive håndteret i det fulde spil.
For demoen viser ret meget nemlig, men det fulde spil er langt mere jordnært
end hvad demoen er. I det fulde spil er du Indika der for første gang skal
forlade de sikre vægge af klostret hvor hendes opgave er at levere et brev, men
ender med at blive sat på en side-quest med en undsluppen fange som mener at Gud
har snakket til ham i en kop. Det hele er dejligt weird, og er man en som kan lide
nunsploitation er der meget godt at finde i Indikas historie.
Trauma visualiseret
Indika er et tungt spil og skærmer ikke sig selv væk fra brutaliteten
af den virkelige verden. Næsten til et punkt, specifikt i starten af spillet,
hvor jeg var ved at droppe det. Spillet udforsker men går aldrig meget i dybden
med Indika’s seksualitet, kun enkelte øjeblikke bliver vi gjort opmærksom på hvordan
et liv i total afsondrethed påvirker en ung person (i dette tilfælde ung kvinde).
Spillet er mere nysgerrig i at udforske hvordan ideer omkring spiritualitet påvirker
mennesker og ligesom Remedy (Alan Wake, Max Payne) elsker at udforske konceptet
om ”a game within a game” strukturer. Indika har nemlig et point system, som du
meget hurtigt for fortalt er total ligegyldigt. Og ja, det er totalt ligegyldigt.
Spillet starter med at vi ser Indika i et pikseleret 2D retro inspireret artstil
falder til afgrunden og hvor du kan styre hende imens hun samler store guld
point op. Udviklerne nærmest håner os spillere ved konstant at vise hvor
mange point du har og hvor mange du mangler for at nå det næste level. Men det
hele er ligegyldigt, for det vil aldrig være nok for en bestemt person som snakker til dig oppe i dit hoved. For Indika er nemlig besat af Satan. Og
spillet gør et klogt valg i at sige meget konkret at ”dette er Satan”, du
kommer ikke til at misforstå hvem og eller hvad der snakker til dig er(dette er jo selvfølgelig her hvor det er op til en selv at tolke). Man
kunne nemt label Indika spillet som et der udforsker skizofreni. Hun hører
stemmer, har regelmæssigt hallucinationer. Men jeg opfattede at de elementer
mere bruges som et springbræt til at udforske hvad trauma gør ved en person og
hvordan de kan manifestere sig.
Det er her hvor historien og temaerne om det at være elsket, følge reglerne, bede, fri vilje og debatter om morale og etik
virkelig kommer til udtryk. For ikke at spoile for meget, så har Indika oplevet
noget der har skabt dybe trauma i hendes liv, og disse traumer er hvad der forfølger
hende i hendes evige søgen efter bare at blive elsket, set og hørt. Men. Det
hele er ligegyldigt, og jeg tror at den kombination med os som spiller der af natur
er nysgerrig og vil prøve ting af og Indikas hånende og nærmest destruerende
fortæller stil virkelig rammer et sweet spot.
The Blackcoat's Daughter the video game with a twist
Det er totalt til Odd Meters ære at lave et spil som vi
normalt ikke for så mange af, hvor der bliver stillet en masse store spørgsmål,
men sjældent kommer med nogen svar på i de små 4 timer det tog mig at gennemføre
det. Det ender aldrig i floskler, hvilket er skønt og en breath of fresh air
for denne type af spil der som regel ligger lidt for tungt ud i hvad vi skal syntes
om X Y og Z. Hvad vi som personer går og tror på, hvordan vores morale er skabt,
er total ligegyldig. Dette er en historie om Indika og hendes rejse til at tro
på sig selv, lære at tænke og føle for sig selv. Det er hvad Indika handler om,
vi er blot et væsen der styrer hende igennem den rejse.
Jeg syntes spillets udforskning af mentalt helbred, religion
og fri vilje er generelt godt gennemført. Igen, det er ikke fordi det ikke er noget
vi ikke har set eller spillet før (Hellblade er et der kommer frem i tankerne),
men det er måden og kreativiteten som Odd Meter gør brug af som virkelig
solidificerer INDIKA som noget helt unikt. Ja du kommer til at opleve nogle
irriterende puzzles, som ikke rigtig gør noget for historien men hvis du kan se
bort fra det og se hvad Indika prøver at sige på et bredere område, så er det absolut
værd at prøve. Et spil du bliver nød til at prøve selv og komme frem til din
egen konklusion.
Kommentarer
Send en kommentar