RoboCop: Rogue City - Come Quietly, Or There Will Be...Trouble
RoboCop: Rogue City – at skyde folk i deres ding dong har
aldrig føltes så godt
Teyon, der tilbage i 2019 viste at de ikke bare kunne lave
et godt FPS men også håndtere den døende kunst om at lave spil baseret på en
eksisterende franchise er tilbage og denne gang har de fået deres fingre i RoboCop franchisen, lad os se hvordan det gik.
RoboCop: Rogue City ser dig som spiller indtage rollen som
den titulære karakter, RoboCop. Din
opgave er simple; Serve the public trust, protect the innocent and uphold the
law. That’s it. Rogue City har taget en yderst svær opgave på sig i
forsøget på at lave noget funktionelt ud af RoboCop. Manden, Murphy, er
trodsalt en omvandrende tank, og som udgangspunkt ikke den mest interessante
karakter at spille i vores ekstrem hurtig fokuserede first person shooter
tider. Kort sagt har udviklerne ramt plet og lavet en meget troværdig spil
udgave af RoboCop, men som i filmene er det også lidt rough around the edges
som resultere i et spil med fejl der trods disse stadigvæk er utrolig god
underholdning.
Da jeg voksede op, var det enten Terminator eller RoboCop
som var den sejeste. RoboCop vandt de fleste gange, vi var nok bare en Robo
familie. Blandingen af paul Verhovens hypervoldelig udgave af Detroit og
satiriske take på USA som helhed var ikke noget Terminator havde. Plus RoboCop
havde en rimelig cool gun. RoboCop var heller ikke bare en omvandrende
dødsmaskine for mega firmaet Omni Consumer Products, han var også en robot
fyldt med minderne og følelserne fra Alex Murphy. Disse flashbacks gav RoboCop
mere menneskelighed og der var et fokus på empati som i sidste ende runder hele
den første film af. Så hvordan kan et spil på nogen måde opnå samme niveau af
kompleksitet?
Historien
Spillet foregår i tidsrummet mellem RoboCop 2 og 3, hvilket
er smart for ingen tør lave en gameremake af 1’eren og alle hader 3’eren alligevel.
Så RoboCop er allerede en etableret del af Detroit, og starter af spillet som
har en klassisk gidseltagning viser også dette. RoboCop bliver antastet af diverse
civile og politiet, så alle har en forståelse af hvad han er og laver. Efter du
har blasted stort set alt i din vej igennem bygningen(sat til det fænomenale soundtrack
af Basil Poledouris) som ser virkelig fantastisk ud, begynder den primære
historie. Her skal RoboCop og til fans glæde Anne Lewis, finde ud af hvem ”the
new guy” er og nedkæmpe et mindre drug empire. Men mens al det sker, foregår
hvad jeg mener er kernen af historien.
Nemlig at RoboCop nu går til regelmæssige terapi sessioner,
da han flere gange har glitchet ud i de værst tænkelige situationer. Så efter
hver mission, har du mindre sessioner med terapeuten om hvordan det går. RoboCop
i terapi er ikke lige noget jeg havde forventet at skulle se.
På din vej møder du
alle mulige sjove, og til et vist punkt velskrevet karaktere, primært en narkoman
med det herlige navn; Pickles. Se frem til missioner hvor du skal ”Save Pickles”,
”Talk to Pickles” osv. Det er også med Pickles, og andre, at moralen fra
RoboCop filmene kommer mest frem. RoboCop er jo ment som en der skal beskytte de
civile, så du har mulighed for at tage nogle narrative valg for at få en person
back on track. Disse narrative valg har ikke de helt store betydninger, dette
er ikke et Larian Studios spil, men bare det at udviklerne har givet sig til at
implementere sådan et system er vildt.
Hvad laver du?
Så i sidste ende er Rogue City et shooter, fra start til slut
skyder du den ene bad guy efter den anden. Og hvordan føles det at gå rundt at
skyde? Jeg har lidt en regel om at et godt skydespil starter med fundamentet
fra Quake. Gode responsive
controls, og impact af våben. Rogue City, er lidt af en mixed bag her. Meget
ender med et spørgsmål om, hvor meget kan du lide RoboCop? Fordi vi snakker altså
om en tank med ben, og Teyons loyalitet til at genskabe karakteren RoboCop er
så gennemført på dette område. Det føles så anderledes end andre FPS-spil, følelsen
af bevægelse og vægt er en perfekt synagi af langsom marcherende og skarpe vendinger.
Jeg vil faktisk anbefale at prøve spillet med en controller, da jeg oplevede
mig selv flere gange totalt bevæge og gøre som RoboCop gør i filmene, det er en
weird/imponerende immersive oplevelse som er ret svær at gennemføre. RoboCop
har også sin famøse Tech-9 pistol, som har infinite ammo fordi selvfølgelig har
den det. Og ligesom i filmene har RoboCop en måde som gør at han kan highlighte
fjender, på den måde bliver det en del nemmere at ramme dem og skyde dem der hvor
det er vigtigst, nemlig i dilleren.
Senere i spillet, og det var jeg faktisk lidt overrasket
over, introduceres du for en fuldt skill-tree og opgraderings system til din
Tech-9. Igen, udviklerne behøvede absolut ikke at gå så langt. Det kunne bare have
været endnu et forfærdeligt franchisespil, men igen viser Teyon deres
forkærlighed og loyalitet til produktet uden af miste deres integritet. I opgraderingssystemet
kan du unlocker et dash move, gøre at skud rikochettere væk fra hans rustning og
mulighed for at gøre at din Tech-9 der i forvejen havde infinite ammo nu heller
ikke skal reloades. Opgraderinger føles generelt som en god måde at lave lidt
mere friktion i hvad der ellers ville være et ret kedeligt FPS.
Det mindre gode
I forhold til friktion. Lad os lige snakke lidt om hvor jeg
oplevede mine største udfordringer med spillet. Teknisk set er et flot spil,
med masser af detaljer i verden. Der hvor der opstår en lidt dårlig friktion er
de forskellige NPC’er du møder. De ser bare ikke godt ud, der er ikke nogen fin
måde at sige det. De minder lidt om nogle stock Unreal Engine NPC’er der bare er
sat ind for at holde budgettet nede. Hvis du har spillet Postal spillene, så minder
de lidt om det, det er virkelig øv for RoboCop i sit fulde chrome outfit og
animationer ser fantastisk ud.
Et andet sted hvor jeg er mixed på spillet, er selve level
designet. Jeg oplever at det er intentionelt old-school i sit design. Jeg blev
flere gange mindet det herligt voldelig Kingpin, hvor du har en primær hub
world sammensat af flere main mission levels. Den primære hub er der lagt virkelig
meget kærlighed i, men mange af main missioner er bare ikke specielt
interessante at se på eller gå udforske. De resulterer som regel i korridor
skyderier i tæt pakkede bygninger, hvor navigering begynder at blive vanskeligt
da spillet ikke er har en god måde at kommunikere med spilleren om hvor du præcis
skal han. Dog, selvom nogle baners level designer efterlod en lidt meh oplevelse
så holder spilet stadigvæk sammen fordi det præcis er lavet til en weirdo fan
som mig, og det kan jeg godt mærke at udviklerne også ved.
Konklusion
RoboCop Rogue City er et herligt fjollet FPS, der ved præcis
hvem det er lavet til. En homage til franchisen og underligt nok også en af de
bedre RoboCop historier som ender med at give en masse baggrund til RoboCop og
udvide den eksisterende lore. Det rammer ikke plet alle steder, specifikt et
kedeligt og leveldesign og til tider nogle dårlige stemmeskuespil. Og ja, dette
er et budget spil med stort B. Er du fan af RoboCop, så er det en no brainer.
Absolut gå ud og køb det, er du ikke fan og bare vil have et godt FPS så vil
jeg vente til at spillet er sat drastisk ned i pris.
Kommentarer
Send en kommentar