The Invincible - Science explains the world, but only Art can reconcile us to it.
The Invincible
Remember walking simulators?
Jeg har virkelig savnet den nu snart glemte genre af walking
simulators. Kan du huske hvor mange der udkom på et tidspunkt? Kan du specifikt
huske Campo Santos Gone Home og Firewatch? Måske lidt Everybody’s Gone to the
Rapture? Alle de spil var generelt små til mindre store udgivelser der gav
spilleren en unik tæt pakket narrativ verden som de kunne udforske. Gone Home
var en del mere lineær, hvor Firewatch og Rapture åbnede deres verden op for
flere player agency i hvordan de taklede historien og flowet af spillet. Polske
Starward Industries, et passende navn, har formået at bringe liv tilbage i den
genre som jeg elsker så meget med deres nyeste og første spil The Invincible.
Det er i sandheden en ultra slow burn af et spil, der for nogle kan være
givende hvis man altså kan holde til den måske lidt uortodokse pacing. Bygget
på fundamentet, dog ændret, Stanislaw Lem’s novelle af samme navn, har Starward Industries taget fat i
en af sci-fi forfatters store visionære.
Historien
En kort tegneserie intro viser begivenheder op til starten
af spillet, her bliver jeg introduceret til min karakter, astrobiolog Dr.
Yasna, og resten af hendes crew ombord på udforsknings rumskibet Dragonfly. Vi
fejrer vores sidste mission, alle er glade og tilfredse og vi går mod vores
cryopods. Jeg vågne nu på en ørken lignende planet, forvirret, og uden mit
crew. Hvor er jeg? Hvem er jeg? Hvor er alle de andre? Det eneste jeg har er
min rygsæk (som minder meget om rygsækken fra Firewatch), og nogle tools jeg
finder i nærheden af mig. En genkendelig stemme tilkalder mig over mit com
system, det er stemmen af min Astrogator, Novik, fra Dragonfly. Vores opgave er
nu at finde ud af hvad der er sket med mig, mit crew og hvad der foregår på planeten
Regis III
Hvad laver du?
The Invincible er ikke et spil der holder en i hånden, det
er hard sci-fi og det er din opgave at være nysgerrig i hvordan verden er sat
sammen. Du skal lære hvordan man aflæser et kort, hvordan forskellige værktøjer
virker som alle er designet til udvikle på historien. Det er ikke et spil jeg
tror de fleste vil blive fanget af lige fra starten, og det er ikke hjulpet af
at du har en yderst begrænset mængde af stamina når du prøver at løbe. Det er
et spil som vil have at du spiller det på sit termer og giver dig en
tilfredsstillende mængde af værktøjer til at kunne leve dig ind og identificere
dig med Dr. Yasna. Nogle af disse værktøjer inkludere et kikkert, mest brugt
til at lokalisere nøglepunkter du kan skrive ind på dit kort (såsom en klippe
der ligne en hund). Landemærker der hjælper med at guide dig rundt på Regis
III. Der er intet specielt tungt eller svært ved spillets primære mekanikker,
men det behøver det heller ikke at være. Verden i sig selv kan være svær nok at
navigere rundt i.
Det er ikke et spil som er specielt nysgerrig i at arbejde
ud fra givende design konventioner vi typisk ser i spil, nærmer er det ligesom
Firewatch et der forventer at du ligesom udviklerne er typen der kan stå og
bare kigge ud over horisonten et stykke tid og virkelig suge verden til sig. Og
som Campo Santo’s Firewatch er det også et spil der handler om at udforske.
En uhyggelig og samtidig smuk verden
Starward Industries har lavet en verden der er både
skræmmende at se på og et jeg konstant mødte med nysgerrighed. Hvad er der
rundt om hjørnet, hvad kommer jeg til at møde. I din udforskning af Regis III
vil du opleve at dette er et slow paced spil. Det er bevist designet sådan. Når
du klatre tager det bare lidt længere tid, når du går rundt vil du opleve at
der er områder du tror du kan klatre eller komme forbi men hvor det ikke er
muligt. Men hvis historien fanger dig, og Yasna’s regelmæssige nynnende tendens
samt kommunikation med Dragonfly, får du langt mere ud af det end først
antaget.
Uden at komme til at lyde som en ødelagt vinyl afspiller så
er det bare umuligt at se bort fra The Invincibles spil indflydelser.
Firewatch forbliver her den største, både i coreloops til gameplay og den
narrative struktur. Du går rundt og finder diverse audiologs, dokumenter som
giver et indblik i hvad der foregår på Regis III, observationer af gigantiske
metalliske konstruktioner flyder rundt i planet, alt sammen mens Yasna bliver
bombarderet af informationer fra Novik begynder du langsomt at sætte historien
sammen. Alle disse narrative dele er her hvor spillet brilliere mest, og hvis
du er fan af Stanislaw Lem’s andre bøger som fx Solaris eller Star Trek vil ud
føle dig helt hjemme i de pseudo videnskabelige filosofiske debatter der ligger
grobunden til spillet.
Det skal også siges at spillet er utrolig smukt. At kigge op
på udviklernes skybox og se alle de forskellige andre planeter hænge som en silhuet
på himlen er vidunderligt gennemført. Den immersive kvalitet af Dr. Yasna space
suit, hvor du kan se kanterne af hendes hjelm og mikrofon til den latterlige
mængde af detaljeorienteret i hendes redskaber. Det hele er bare så gennemført
1960’er kosmonaut futuriske space art design, at jeg blev nød til at stoppe op
flere gange. Denne detalje grad er også givende i de valg du kommer til at lave
igennem spillet, for et godt Walking sim a la Campo Santo er ikke færdigt uden eksistentialisme
konsekvenser i forhold til hvor du vil se din historie gå hen.
Konklusion
At det er lidt langsomt og lidt uortodokst i sine design
valg, så er The Invincible fyldt med fantastisk skuespil og en følelse af
undren som virkelig er en præstation i sig selv. Grafikken og artstilen er
herlig og et soundtracket der elevere Yasna rejse fra at være endnu en billig
imitating af Firewatch til en homage og får designet sig selv ind som en af de
bedste walking simulators du lige pt kan få fingrene i.
Kommentarer
Send en kommentar