Vi bliver nød til at snakke mere om El Paso, Elsewhere

 

El Paso, Elsewhere

Et spil jeg havde håber vi så fik bare en nomineret ved dette års Game Awards show var, El Paso Elsewhere. Det kan selvfølgelig debatteres om hvad der skal have en nominering eller ej, men for mig var det er en tydelig undladelse.

Udgivet tilbage i September, El Paso, Elsewhere er et Max Payne/Hot Line Miami inspireret action narrativt fokuseret spil der udover at give en konstant bad ass følelse når du hopper rundt som Max gjorde i New York, er det også en af de bedst fortalte og voice acted spil i 2023. Hvis du mangler et spil til julen, så håber jeg at du vil kigge nærmere på det.

 


Old-school shooter

Jeg tror mange kommer til at kigge på El Pasos tredje person vinkel og se det alternative artdesign og tænke ”pas, det er for weird for mig”, og det er helt forståeligt. Det ser lidt cheap ud, i forhold til mange andre spil men få spil kan give mig følelsen af bad assery som El Paso kan. Spillet er meget intuitivt, hvilket er med til at du hurtig føler dig som en master til spillet. Du kan dykke i slowmotion, ligesom i Max Payne, du dual-wielder guns til at starte med en spyd til at dræbe fjerner som en last resort ting. Du har også en meget begrænset mængde af ammonition, som gør at hvert level er en fin balance af dig der dodger fjender og prøver at nå til slutningen, i hvad der bliver tilstrækkeligt sværere og sværere baner.

El Paso, Elsewhere er et virkelig godt eksempel på et spil med filosofien ”easy to learn, hard to master”. Selve gameplayet, bestående af hvad jeg nok ville kalde gunplay forbliver engagerende for jeg konstant er nysgerrig i hvad der foregår i spillet. Det narrative er ikke helt det samme som Bastion, men er i den retning af en main karakter der fortæller både diegetisk og non-diegetisk. Så du har både tale der er designet til at lede spilleren i bestemte retninger og fortælle historien, men også er lyd som du i teorien ikke burde kunne høre for det foregår oppe i hovedet på hovedrollen.

 

James motherfucking’ Savage

Nu er måske en god tid at jeg introducerer hvem du spiller som. El Paso, Elsewhere fortæller historien om James Savage (awesome navn btw), der er på jagt efter sin ex-kæreste Draculae. Savage tager hen til et motel i Texas, hvor han køre gentagende gange skal køre en elevator længere og længere ned i the underworld.  James kan hurtigt blive repræsenteret som endnu en Marvel superhelt lignende person, men i god Remedy stil er der meget mere til ham end man lige tror. James er en utrolig tragisk helt, hvor vi igennem spillet bliver introduceret til hans forbandede historie om hans forhold til Draculae, deres ar og hans baggrund som en alkoholiker. Det er ikke bare en action helt, og jeg følte virkelig at der blev lagt meget vægt på hans voice over performance, som sjovt nok er stemmen af selve udviklere Xalavier Nelson Jr. Jeg fatter ikke hvordan Xalavier ikke blev nomineret, du kan se videoen jeg har tilføjet for at få en ide om hvor god han er.


Jeg er med på at Game Awards, ligesom Oscars og Bafta er en personlig smagssag. Men selvom det ikke blev nomineret til fx bedste narrativ, bedste performance…idk bedste action spil?! Så lad det ikke stå i vejen for dig at kunne spille et af årets absolut bedste action spil.

Kommentarer